lördag 3 september 2011

Vadå platå?

Något som tydligen är väldigt vanligt när man går ner i vikt är att man hamnar på så kallade platåer, längre perioder då vikten står helt still eller till och med går upp lite. En sådan platå har jag nu definitivt hamnat på och har nu legat still på 95-96 kg i tre veckor, jag har till och med gått upp till 97 kg vid några tillfällen. Lustigt nog har de värsta peakarna inträffat sedan jag började träna igen, men jag har nu läst att det är för att musklerna suger åt sig vatten på nåt sätt. Hursomhelst är jag inte orolig över att ju skulle ha gått upp 1½ kg i fett från en dag till en annan, utan det är helt enkelt en förändrad vätskebalans. Jag kanske ska ligga på 97 kg egentligen, men eftersom jag låtit bli träningen under augusti så har jag tills nyss legat på en lägre vätskenivå.

Dessutom har jag tagit en medicin vilken kan ha viktuppgång som biverkan, den fick jag faktiskt ganska precis i samband med att jag stannade av.

Jag har i alla fall fortsatt med min träning. Idag testade jag några styrketräningsapparater i ungefär en halvtimme, sen körde jag 30 min crosstrainer, 30 min motionscykel och 30 min på löpband. Jag kan säga att efteråt skulle jag inte vara blötare om jag trillat i en sjö. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar